Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: 10,000 BC (2008)

Administrator filmfocus is op de goede weg

Standaard 10,000 BC (2008)

Gebrek aan sfeer nekt prachtige special effects

door Rick Klinkert

Regisseur Roland Emmerich kennen we vooral van groots opgezette producties als The Day after Tomorrow, Independence Day en Godzilla. Qua verhaal en diepgang hoef je bij zijn films niet veel te verwachten, maar dat wordt gecompenseerd door een visueel spektakel dat vooral op het grote scherm tot zijn recht komt. Emmerichs nieuwste wapenfeit, 10,000 BC, past ook binnen deze karakteristiek.

10,000 BC brengt ons terug naar de tijd waarin mammoeten en sabeltandtijgers samen met de mens de aarde bevolken en waar goden en geesten regeren. In dit tijdperk leven de jonge jager D'Leh (Steven Strait) en de mooie Evotel (Camilla Belle) die al sinds hun jeugd gek op elkaar zijn en niets liever willen dan met elkaar oud worden. Op een dag wordt het dorp van D'Leh bruut aangevallen door een bende mysterieuze krijgsheren die veel dorpelingen, inclusief Evolet, meenemen.

D'Leh besluit om samen met een paar andere jagers de achtervolging in te zetten. Dit mondt uit in een loodzware tocht die hem naar een rijk brengt dat geleid wordt door een god. Evotel en de andere leden van de stam worden daar als werkslaven gebruikt. Nu is het aan D'Leh om zijn Evolet en de andere slaven te bevrijden uit de handen van dat opperwezen.

Emmerich heeft er bewust voor gekozen om onbekende acteurs de hoofdrollen te laten spelen. Dit was geen verstandige zet, want 10,000 BC had wel wat 'sterrenkracht' kunnen gebruiken om de vele gebreken van de film te verbloemen. Een groot probleem is het verhaal dat zo plat is als een dubbeltje en nergens enige diepgang krijgt. En nog erger: de zoektocht van D'Leh naar zijn geliefde Evolet weet maar niet te boeien en mist spanning en intensiteit. Hierdoor blijven we achter met een vlak en braaf verhaal dat voortkabbelt naar het einde. Bovendien ontbeert het de relatief onervaren hoofdrolspelers Steven Strait en Camilla Belle vooralsnog aan charisma om de kar te trekken in zo'n grote productie.

Gelukkig zijn de special effects, zoals we in films van regisseur Emmerich kunnen verwachten, weer goed verzorgd. De mammoeten, de uit de kluiten gewassen prehistorische vogels en sabeltandtijgers kun je bijna aanraken en ook de shots van weidse landschappen zijn prachtig. Alles ziet er dus gelikt uit, maar toch krijg je nergens het gevoel zoveel jaar terug in de tijd te zijn geworpen.

Hiermee mist 10,000 BC dus de juiste sfeer, waardoor ook de spaarzame actiescènes niet uit de verf willen komen. Het weinig pakkende verhaal weet nergens het niveau van middelmatigheid te ontstijgen. Wat overblijft is een matte film die zijn grootse opzet niet kan waarmaken en moeite heeft om zijn kijker te boeien tot het einde.

Producent S(t)inger is op de goede weg S(t)inger's schermafbeelding

Standaard

Teleurstellende recensie. Ik had veel van deze film verwacht maar alles wat ik lees brengt me verder weg van een bioscoopbezoek voor deze film. Ondanks het feit dat de film nu op 1 staat in de VS heeft deze op IMDB een 5,1 rating. Dat voorspeldt niet veel goeds.

Figurant pvl63 is infamous around these parts

Standaard

Film viel mij ook erg tegen. Mooie plaatjes maar weinig diepgang. Bovendien gaat het de held iets te makkelijk af allemaal. De slavenhandelaren lijken verdacht veel op Arabieren overigens.

Aylish
    Guest

Standaard

Ik vond de film bijn momenten hilarisch in zijn ongeloofwaardigheid.

Figurant mroos is infamous around these parts

Standaard

Wat een buckfilm!!! Historisch incorrect, een flauw verhaal en de zo hoogprezen landschapsplaatjes vlak en saai.Een halve ster voor de moeite

Figurant shardik is infamous around these parts

Standaard

de trailer is beter dan de film, de aftiteling was nog het beste. niet heen gaan

Regisseur lordhumangus is op de goede weg lordhumangus's schermafbeelding

Standaard

Ik had 2 films op het oog om naar de bioscoop te gaan te weten 10.000 bc en the mist. Ben naar de laatste gegaan en heb er geen spijt. De meeste rencensies waren niet zo positief over 10.000 bc.

Figurant glenn b. is infamous around these parts

Standaard

ik vond het wel een leuke film niet realistisch of een diepgaand verhaal maar toch is
    die leuk deed me wel verdacht veel denken aan stargate met een slavenvolk dat in opstand komt door de 'helden'.
    ik vind het wel aardig niet zo slecht als de gemiddelde resensie geeft. (die zeggen bijna allenmaal dat die om te huilen zo slecht is)
    maar ik heb er waarsijnlijk niet zo veel verstand van.

fropix
    Guest

Standaard

Deze film is DE gruwel van elke geschiedenis leerkracht. Ik vind het verschrikkelijk hoe je zo'n rijke en mooie geschiedenis zo kan door elkaar halen. Ik snap niet dat je zo'n film kan maken terwijl de grootste geschiedenis leek ziet dat er iets niet klopt. SCHANDALIG gewoon!!

Figurant arnezkarel is infamous around these parts

Standaard

Ik vind als ze zo,n film maken doe dan ook meteen de acteurs en actrieses er een beetje er uit laten zien zo als er toen uit zagen .
    Ik kan niet geloven dat ze zich een ring baardje konden aan meten in die tijd en de ogen van camilla belle komen ook niet realitisch over .
    Maar het gaat er toch om dat er een paar nieuwe acteurs en actrieses zich even mogen voorstellen ,en als je die helemaal opgeschmikt zijn kunnen ze niet laten zien dat ze erg knap zijn , en komt er niemand kijken.
    Nee laat maar ik ga er niet heen .

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten